Commercieel
Profielmodule Commercieel
In een winkel draait het eigenlijk maar om één ding: zoveel mogelijk artikelen verkopen aan zoveel mogelijk klanten. Hoe krijg je de klant zover dat hij bij jou zijn spullen koopt? Je geeft je winkel een eigen identiteit, richt deze zo aansprekend en efficiënt mogelijk in en helpt de klanten zo goed mogelijk.
“Hoe krijg je de klant zover dat hij bij jou zijn spullen koopt? Je geeft je winkel een eigen identiteit, richt deze zo aansprekend en efficiënt mogelijk in en helpt de klanten zo goed mogelijk.”
Aan de slag
Centraal in Commercieel staan marketing, presenteren en verkopen. Bij marketing staan de 6 P’s centraal; deze vormen samen de marketingmix. We staan uitgebreid stil bij elke P. Iedere winkel heeft zijn eigen marketingmix. Aan de hand van de fictieve sneakerwinkel Sneakz, die als rode draad door dit onderdeel loopt, leert de leerling op een praktische wijze deze marketingmix te definiëren en toe te passen.
Bij presenteren leert de leerling hoe hij een etalage inricht, artikelpresentaties maakt en deze bijhoudt. Hij houdt hierbij rekening met het soort product, verschillende kleurstellingen, compositie en sfeer. Ook de plek van de artikelen in de winkel krijgt de nodige aandacht.
Het deel over verkopen behandelt het hele proces met een klant in een winkel, van aanspreken tot afrekenen. De leerling voert verkoopgesprekken en verricht kassahandelingen.
De profielmodule Commercieel is een blended product en bestaat uit een boek en toegang tot de digitale component in het online leerplatform.